Institutional repository of
Kyiv National I. K. Karpenko-Karyi University
of Theatre, Cinema and Television

Чоловічі образи в українському кінематографі: «слабкий батько» як соціокультурний конструкт екрану 1920–1930-х років

Show simple item record

dc.contributor.author Журавльова, Тетяна Василівна
dc.date.accessioned 2025-01-31T09:02:50Z
dc.date.available 2025-01-31T09:02:50Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Журавльова Т. Чоловічі образи в українському кінематографі: «слабкий батько» як соціокультурний конструкт екрану 1920 –1930-х років / Тетяна Василівна Журавльова // Мистецтвознавство України. - 2024. - Вип. 24. - С. 149 -158. uk_UA
dc.identifier.uri http://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/885
dc.description.abstract У статті проаналізовано особливості трактування образу батька в українському кінематографі 1920 –1930-х років, розглянуто вплив ідеологічних і політичних процесів епохи становлення радянського тоталітаризму на формування культурного героя, зокрема образу батька як слабкого та несвідомого персонажа. Пропаганда в радянському кіно пронизувала всі сфери суспільного життя, а в мистецтві використовувала всі доступні механізми впливу. Предметом дослідження є фільми, в яких архетип батька використано як соціокультурний конструкт для створення необхідних комуністичній ідеології меседжів. У 1920-х роках персонаж батька в українському кіно часто постає як такий, що через свою ідеологічну несвідомість стає причиною загибелі власної дитини. У 1930-х, після проголошення соцреалізму єдиним правильним методом радянського мистецтва, персонаж батька стає фактично допоміжним елементом фільмів, не надаючи кіноархетипіці цього періоду вагомих сенсів. Це зумовлено утвердженням культу особи Іосіфа Сталіна, який у тоталітарний період отримав свою динаміку та типологію. Сакралізований образ вождя мав замінити архаїчний родовий авторитет батьківства на політичну партійну постать. Бездоганність цієї особи, яку можна трактувати як архетип Великого Батька в контексті тоталітарної культури, повинна була підтверджуватися творами мистецтва. Для радянської культурної доктрини образ батька на екрані мав бути наділений архаїчними рисами. Таким чином, розривався культурний та історичний зв’язок між поколіннями українців. Для партії прийнятнішим був новий українець, який зрікався національних ознак, але охоче визнавав себе покірним молодшим братом. Українець на екрані, часто кумедний, але інертний, нерішучий або несвідомий персонаж, у 1930-х роках значною мірою був наслідком формування образу «слабкого батька» в кінематографі попереднього десятиліття. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ІПСМ НАМ України uk_UA
dc.subject український кінематограф uk_UA
dc.subject соціокультурний конструкт uk_UA
dc.subject тоталітарна доба uk_UA
dc.subject персонаж uk_UA
dc.subject архетип батька uk_UA
dc.subject пропаганда uk_UA
dc.title Чоловічі образи в українському кінематографі: «слабкий батько» як соціокультурний конструкт екрану 1920–1930-х років uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.udc 791-51-055.1(477)“1920/1930”(045)
dc.identifier.doi 10.31500/2309-8155.24.2024.318918


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics