Abstract:
У статті досліджується жанр (піджанр футурфантастики) кіберпанк і його прояви в різних видах літератури та мистецтва, насамперед – у кінематографі. На фільмічному матеріалі проаналізовано нюанси азійського погляду на кіберпанк, артикульована його співзвучність новітнім контекстам японської андеграундної культури на тлі неоднозначного ставлення японців до техніко-економічних успіхів нації у ХХ ст., притлумлених страхів перед екологічними загрозами тощо. У дослідженні охарактеризовано особливості японського кіберпанку, відмінність від західних версій, запроваджено диверсифікацію та порівняльну характеристику модальностей жанру, досліджено засади його бурхливого розвитку в екранному мистецтві Японії.Стаття спирається на корпус ідей з перетину естетики кіберкультури та світоглядно-міфологічних комплексів аніме й манги, що набули втілення в екранних творах режисерів Сого Ісії, Шинії Цукамото, Шозіна Фукуї, графічних коміксах відомого манґака Масамуне Сіро, а також у теоретичних розвідках Джеймса Балмонта, Стівена Т. Брауна, Джейн Чі Хьон Пак, Оріон Марвіду та вітчизняних дослідників, таких як Зоя Алфьорова.